10 tipp ünnepek utáni méregtelenítésre

Így könnyíts magadon a nagy evést követően

2015/04/07

Az ünnepek igazi mumusok, ha evésről és fogyókúráról van szó. Ilyen a karácsony, a születésnapok, nem kivétel alóla a húsvét sem. Biztosan te is túl vagy már a maratoni sonka- és tojás fogyasztáson, festettél is eleget, rokonokat is látogattál, néhol befigyelt egy kis kalács meg sütemény is. Most aztán jöhet a nagy hajrá, és néhány biztos tipp, hogyan szabadulj meg a fölösleges kilóktól!

Pedig mennyivel egyszerűbb lenne, ha eleve odafigyeltél volna, ugye? Nem tudom, ez biztosan valami pszichés dolog lehet, hogy ilyenkor mindannyian egy kicsit lazulunk, nem számít az a néhány kocka süti sem, vagy a kicsit jobban megpakolt tányér. A túlevés, na, az valami borzasztó probléma ilyenkor! Biztos csak a celebekben van valami beépített kütyü, ami segíti az önkontrollt. No, de most már mindegy, benne vagy a slamasztikában: felszaladt pár kiló, amit le kéne adnod. Vagy az is lehet, hogy egyszerűen csak túlterhelted a gyomrodat, és szükséged van egy kis könnyítésre, hogy újra jól érezd magad a bőrödben? Mindkét esetben jó megoldás, ha visszatérsz a jól bevált trükkökhöz, és gondosan odafigyelsz a részletekre. Íme a top 10 tipp, amire érdemes odafigyelned!

egészség

1. Igyál sok vizet

Érdekes módon hajlamosak vagyunk a szomjúságot összekeverni az éhséggel. Gyakran előfordul, hogy ahelyett, hogy innánk egy pohár vizet, egyből a nasi után nyúlunk. Figyelj rá, hogy legközelebb, ha úgy éreznéd felfal az éhség (de tudod, hogy nem is olyan régen reggeliztél) kortyolgass el előbb egy pohár vizet. Sőt, étkezések előtt is igyál szép lassan egy pohárral, valamint evés közben is. Ezzel növeled az étel gyomrodban elfoglalt térfogatát, tehát hamarabb fogsz eltelítődni, kevesebbet eszel.

2. Számolj el tízig

A tudósok szerint a hirtelen rád törő éhség mindössze 10 másodpercig tart. Tehát ennyi időt kell csak áthidalnod, hogy ne a farkas éhség vezéreljen, ha a konyhába mész. Készíts egy tíz pontos to-do listát, és amikor úgy érzed, hogy indokolatlanul akarnál a mogyoró után nyúlni, kapd elő gyorsan a tennivalók sorát és csinálj meg egyet abból, ami elmaradt. Az agyad gyorsan átáll, a figyelmed másra terelődik és szerencsés helyzetben még a konyhából is kell jönnöd. Persze arra is figyelj, hogy a megvalósítást követően ne egy kocka csokival jutalmazd magad.

3. Csak mértékkel!

Ez sok mindenre vonatkozhat, de mi most elsősorban az elfogyasztott alkohol mennyiségére gondolunk. Húsvét alkalmával feltételezhetően eleve többet fogyasztottál a kelleténél, minden locsolás és vendégeskedés során megkínáltak egy kupicával, tehát most amúgy is jól feltöltötted magad. Az alkohol rengeteg kalóriát tartalmaz, egy korsó sörben nagyjából 150 kcal található, a koktélokról már nem is beszélve, amiket mindenféle édes ízesítővel mixelnek. Ha tehát megszomjaznál, vagy szórakozni mész, most egy ideig türtőztesd magad és igyál inkább egy jó kis citromos vizet.

zaba

4. Ne zabálj! Étkezz!

Rohanás melóba = gyors reggeli. Kiszaladok ebédszünetre = valamit bekapok hirtelen. Fáradt vagyok, összeesek = gyorsan valami hideget vacsira. Nagyjából ismerős helyzetek? Akkor itt az ideje, hogy ezen most változtass! Ne zabálj, ne kapkodj, ne ess túl gyorsan az evésen. Ülj le és étkezz! Rágd meg alaposan a falatot, amit a szádba veszel, ne olvasgass közben és tévét se nézz. Tudniillik, ha evés közben megosztod a figyelmedet, akkor jóval később leszel jól lakott, mint kéne, így többet is eszel. A rohanással is hasonló a baj: nem érzed, hogy elteltél volna, ezért utána hamar a következő adag után nyúlsz.

5. Emelj a fehérje adagon

Kutatók Dániában, Svédországban, Angliában és Skóciában is megállapították, hogy aki több proteint fogyaszt reggelire és ebédre, az kevésbé lesz éhes a következő étkezés során. Sokkal jobb, ha magasabb fehérjetartalmú ételeket fogyasztasz, mintha ugyanezt a mennyiséget szénhidrátokból és zsírokból fedeznéd. A fehérje ugyanis lassabban szívódik fel, így később leszel éhes. Persze ne ess át a ló másik oldalára: sovány túró, joghurtok, főétkezésnél pedig a csirke, vagy pulyka legyen a fő irány.

6. Mérlegelj

Sokan túlzásba esznek, ami az adagok mennyiségét illeti. Ha előre porciózol otthon, könnyebb a helyzeted, mert le tudod mérni. A menzán már kevésbé figyelsz, inkább jól megpakolod a tányért. Ne tedd! Nézd meg otthon, mekkora egy adag, mit jelent valamiből a 10-15 dkg. Szoktasd hozzá a szemedet, így máshol sem lesz gondod a kisebb mennyiséggel.

7. Lépésről lépésre

Ne tűzz ki magadnak elérhetetlen célokat! Egy hét alatt az 1-2 kiló fogyás bőven jó, ha most hirtelen leterhelnéd a szervezetedet azzal, hogy megvonsz tőle mindent, akkor elkezd raktározni és nem érted, miért nem fogysz!

társaság

8. Party time!

A legnehezebb, amikor vendégségbe vagy hivatalos, és nem tudod, mivel készülnek. Ajánld fel, hogy te is viszel valami harapnivalót, így biztos lehetsz benne, hogy amit elkészítesz, abból büntetlenül nassolhatsz. Tuti tipp: vigyél apróra vágott zöldségeket snack gyanánt, készíts valami könnyűt, párolt vagy sült zöldséget, hogy legyen mihez nyúlnod, ha nincs a fogadra való.

9. Legyél magaddal megengedő

Senki sem állította, hogy végig lehet csinálni egy fogyókúrás időszakot hibátlanul. Nagyon tudatosnak és nagyon észnél kell lenni, hogy ez így sikerüljön, de azért lássuk be: mindenkit más hatások érnek a nap folyamán, így nem igaz egységesen semmi sem. Ha úgy érzed, egyszer mondjuk túletted magad, vagy beleettél a párod tiramisujába, nem baj. Lépj túl rajta, remélem jól esett, és térj vissza az eredeti tervhez!

10. Relax!

Gondolom ismered az érzést, amikor stresszhelyzetben egyből valami étel után nyúlnál? A Yale Egyetem kutatói kimutatták, hogy főleg a nők szervezetében, gyakran több kortizol szabadul fel, amikor stresszelnek, ezért előbb is nyúlnak a zsírosabb ételek után. A kortizol és a magas inzulinszint nem egy jó páros, mert hirtelen emelkedik meg a vércukorszinted, majd ugyanilyen gyorsan le is esik és újra ehetnéked támad. Ha gyakran vagy kitéve stressznek, és tudod, hogy ilyenkor az evés az egyetlen, ami lenyugtat, tanulj meg inkább meditálni, jógázni, vagy csinálj egyszerű légzőgyakorlatokat!

Hozzászólások