A káposzta jótékony hatásai

Kelták a megfelelő emésztés szolgálatában

2014/07/29

A káposzta Kis-Ázsiából, a mai Törökország területéről származik. A jó termőképessége és a sokáig eltárolhatósága miatt lett kedvelt növény Európában, ahová a kelták révén került. Nem volt mindig „fejes” változata nálunk, ez a gömb alakú káposzta csak a középkorban lett ismert Európában. A „fej nélküli” változatát az ázsiaiak ma is termesztik és leginkább ezt is használják.

Petruska Szonja
Petruska Szonja, az RC News diéta és fitnesz szakértője

Az a tény, hogy a káposzta rendkívül egészséges és kitűnő vitaminforrás, már az ókor óta tudott. Termesztésével már körülbelül 4000 éve foglalkoznak.

Az őseink használták fejfájásra, sebre, emésztés elősegítésére és álmatlanságra – ezek ma is megtalálhatóak a népi gyógyászatban.

A fejes és vörös káposztának magas az ásványi anyag-, a kalcium-, a magnézium-, a vas-, és a nátriumtartalma, ezenkívül rengeteg vitamint tartalmaz ( A, B, C, K, E).

A kéntartalmú vegyületeinek köszönhetően segíti a szervezet méregtelenítését, vastartalma pedig jelentősen hozzájárul a vérképzéshez. Jótékony hatással van a csontokra, antioxidáns anyagai megelőzik a rákos folyamatokat. Gyógyító hatása elsődlegesen a kénes vegyületeknek és a jódtartalmának köszönhető – remekül rendben tartja az emésztőrendszerünket, a beleinket kipucolja, ezáltal tökéletesebb emésztést biztosít, és a tápanyagok felszívódását is eredményezi. Segít helyreállítani a természetes bélflórát, serkenti a májműködést és kedvező hatással van a koleszterin- és vércukorszintre.

voros_kaposztaA vörös káposzta festékanyaga remek antioxidáns, mely gátolja a vérrögök képződését, gyulladásgátló hatású. A vörös káposztában több a rost és a C-vitamin, mint a zöldben, és az ásványi anyag tartalma is magasabb, mivel több benne a kalcium, a vas és a kálium.

A kelkáposzta gazdag B-vitamin forrásunk. Jelentős magnézium- és mangántartalma jó hatással van az idegrendszerre. A kelkáposztának kimagasló a fehérjetartalma a többi káposztához képest.  A C-vitamin- és béta-karotin tartalma pedig erősíti az immunrendszerünket. Kalciumban és magnéziumban gazdag, ezáltal hatékony a csontritkulás ellen.

A fogyókúrázók körében nagyon népszerű zöldség, mert remek vitaminforrás, karbantartja az alakot, rendkívül hatékony salaktalanító és sokféleképpen elkészíthető.

Sajnos meg kell említeni azt is, hogy van mellékhatása is, ezek közé tartozik a puffadás is, de lehet ellene védekezni.

Megfelelő tárolással és eljárással (pl. savanyítás) a fejes káposzta vitamintartalma meg is őrizhető télre.

Felhasználása

  • Mivel a hőkezelés (sütés, főzés) során csökken a káposzta vitamintartalma, használjuk inkább nyersen, salátába, vagy reszelve szendvicsbe.
  • Előfőzéssel védekezhetünk a kellemetlen mellékhatása, a puffadás ellen.
  • Főzővizét más ételek készítéséhez is használhatjuk.
  • A vörös káposzta színével jól mutat a salátákban. Főzés közben megtartja színét, ha ecetet teszünk a főzővizébe.
  • A kelkáposztát leginkább főzelékként, és rakott formában sütve fogyasztjuk.
  • A sötétebb részei több tápanyagot, és vitamint tartalmaznak, ezért törekedjünk ezek felhasználására is.
Hozzászólások