A tökéletes éjszaka titka

Ezt ne tedd elalvás előtt

2015/08/07

Ahhoz, hogy az éjszakád igazán tökéletesre sikerüljön, nem elég az érzés, hogy párod ölelő karjaiban térj nyugovóra. Rengetegen panaszkodnak kialvatlanságra, éjszakai ébrenlétre, ami mostanában betudható a nagy hőségnek is, emellett azonban számost tényező van, ami miatt álmatlan estéid lehetnek. Az éjszaka szóljon a pihenésről, ne a nyugtalanságról.

Van néhány olyan tevékenység, amit ha elalvás előtt végzel, csak még jobban nehezíted a helyzeted. Sokan nem is hinnék, de az olyan lefekvés előtti dolgok, mint a telefonálgatás, az táblagépezés, vagy a csokievés rossz hatással vannak a szervezetre. Ahhoz, hogy az éjszakád megfelelően pihentető állapot legyen, természetesen az sem mindegy, hogy milyen volt a napod, milyen hatások értek, milyen lelki- és fizikai állapotban vagy. Szakértők szerint, ha álmatlanságban szenvedsz, az gyakran annak is az eredménye, hogy lefekvés előtt valami olyat csinálsz, ami nem egészséges. Ahhoz, hogy az éjszaka valóban az alvásról szóljon az is elég, ha változtatsz néhány dolgon.

Íme néhány tevékenység, amit érdemes elkerülnöd lefekvés előtt

alvás

1. Felejtsd el az e-olvasót és okostelefont

Már számtalan tanulmány kimutatta, hogy az elektronikus eszközök használata közvetlenül lefekvés előtt nem tesz jót a szervezetnek. Ide tartozik nemcsak a telefon, de a tévénézés, az e-olvasó és laptop használata is. Mivel ezek az eszközök olyan fényt bocsájtanak ki magukból, amelyek stimulálják az agyhullámokat, ezért nehezebben fogod tudni elérni a mély alvás állapotát. Kerüld ezek használatát legalább egy órával lefekvés előtt. “A készülékek által leadott kék fény akadályozza a melatonin termelését, amely abban segít a szervezetnek, hogy elálmosodjon” – mondja Robert Rosenberg. Ha mégsem tudsz lemondani ezekről, akkor fogadj meg egy tanácsot: tartsd legalább 14 centiméterre a készülék kijelzőjét, hogy ezzel is csökkentsd a kockázatot.

2. Kávé és tea ki van zárva

Bár szinte mindenki tisztában van vele, hogy ezek az italok élénkítő hatásúak, hiszen éppen koffeintartalmuk miatt isszák a legtöbben, mégis sokakkal előfordul, hogy a lefekvés előtti órákban elfogyasztanak egy csészével. Még ha úgy is gondolod, hogy nyugodtan fogsz tudni aludni tőle, jobb, ha tudod, hogy a koffein 12 óra alatt ürül ki a szervezetből. Egy csésze legalább 80-120 milligrammot tartalmaz a koffeinből, és még ha koffeinmentes változatot fogyasztasz, akkor is tudd, hogy kutatások bizonyítják, ez is tartalmaz 20 milligrammot. Jó hír azoknak, akik nem bírják ki kávé vagy tea nélkül: a szigorúan gyógynövényből készült változatok megengedettek.

alvás (3)

3. Zárd ki a külvilágot

Sokszor halljuk az ominózus mondatot, hogy “kattog rajta az agyam”. A legtöbben úgy bújnak ágyba, hogy nem zárták le magukban az aznapi eseményeket, még jár a fejük a történteken, esetleg rágódnak, mérlegelnek, már a másnapi tevékenységeken jár az agyuk. Ha úgy fekszel le, hogy zaklatott állapotban vagy, de akár annyi is elég, hogy egy elgondolkodtató filmet, műsort néztél elalvás előtt, akkor ezeket az érzéseket viszed magaddal az ágyba és nehezítik az éjszakád. Lehetőleg lefekvés előtt 30 perccel zárd ki a külvilágot, meditálj egy kicsit, nyugtasd le az agyad, hogy jól tudj elaludni.

4. Ne egyél túl csípős, erős, zsíros ételeket

Sőt, lehetőleg egyáltalán ne egyél lefekvés előtt. Ha teheted, a vacsorádat fogyaszd el két órával azelőtt, hogy ágyba bújnál, ez pedig legyen inkább egy könnyű, fehérjében gazdag étel. Hagyj elegendő időt a szervezetednek, hogy megeméssze az elfogyasztott fogást. Sokkal nagyobb a reflux kialakulásának veszélye akkor, ha megszokásból későn étkezel és egyből utána tervezed az alvást. Főleg a túl erős vacsorák növelik a kockázatát, mert a sav irritálja a gyomrot.

5. Az utolsó szál jogán

A cigaretta mellett egyébként sem tudnánk érveket felsorakoztatni, de különösen jó tudni, hogy az elalvás előtt elszívott utolsó szál rossz hatással lesz az éjszakádra. “Sokan éppen azért szívják a cigit, hogy relaxáljanak, pedig pont az ellenkező hatást érik el vele” – mondja a szakértő. “Ha túl későn szívja el a cigit, akkor reggelre akár még a nikotinelvonás tünetei is jelentkezhetnek, így az is előfordulhat, hogy korábban ébred fel, mint amennyi idő pihentető alvásra a szervezetének szüksége van.”

 

Hozzászólások