A BKV sem ússza meg az útdíjat. És az utasok?

A tömegközlekedés is nyögi az új terhet

2015/01/06

Rengeteg vitát kavart már a kormány január elejétől bevezetett útdíja, mely nemcsak az autópályák eddig ingyenesen használt szakaszait érinti, hanem az M0-s körgyűrűt és a gyorsforgalmi utakat is. A dolgot a BKV sem úszta meg, kérdés, az utasok pénztárcája megérzi-e a változást.

Az új autópálya-matricáról egyelőre azt tudni biztosan, hogy országszerte rengeteg vitát kavart, és nemcsak azért, mert az értelmében újabb, eddig ingyenesen használható szolgáltatásért kell mostantól fizetni, hanem mert a kissé elkapkodottan összeállított rendszer nem egyszerűen látható át, a vásárlási rendszer pedig a hirtelen támadt nagy érdeklődés miatt már több helyen összeomlott az országban.

bkvbelso

Az intézkedés természetesen nemcsak az autósokat, hanem a fővárosi tömegközlekedést is érinti, de hogy ez mennyire látszik majd meg a jegy- és bérletárakon, egyelőre nem tudni. Az Index úgy tudja, hogy a BKV 5-10 millió forintos többletköltséggel számol a 2015-ös évre, de ez még csak egy becsült érték, a konkrét számokra év végéig kell várni.

A kiadásnövekedés oka, hogy a társaság több, immár fizetőssé vált útszakaszon üzemeltet buszokat, elsősorban az M1-M7-es autópálya közös bevezető szakaszán, de az egyig legfigyelemfelkeltőbb hír az volt, hogy a Kőbánya-Kispest és a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér kettes terminálja között közlekedő 200E járatokra a BKV-nek járművenként húszezer forintnyi új matricát kell vásárolnia, hogy jogosult legyen a mindössze pár száz méternyi, immár fizetős útszakasz használatára is.

A megnövekedett költségekbe azonban nemcsak az útdíj számolandó bele (a 200E példájánál maradva, a vonalon járó, nyolc darab alacsony padlós Volvo 7700A esetében ez az összeg például évi 160 ezer forint), hanem hogy az esetleges technikai meghibásodások miatt kell-e új buszokat a vonalra irányítani, esetleg növelni a járatszámot, ami újabb matricák beszerzését teszi szükségessé.

Hozzászólások