Egészséges zsiradékok sütéshez, főzéshez

Az egészséges életmód mozgalommá vált itthon is.

2014/06/30

Formás, izmos test, egészség, sport – ezeknek elengedhetetlen része az egészséges táplálkozás, és a megfelelő alapanyagok választása. E szemlélet egyik eleme a különböző „egészséges” reform zsiradékok használata.

Rossz az a nézet, hogy a zsírok, olajok egészségtelenek és hizlalnak. Úgy gondolom, és tapasztalatom is ezt bizonyítja, hogy ez csak részben igaz. Lényeges, hogy megfelelő zsírokat fogyassz rendszeresen, de mértékkel.  Miért?  Mert az emberi szervezetnek szüksége van a zsírokra, hiszen egyrészt energia forrásként szolgálnak, másrészt vannak vitaminok, melyek oldódásához nélkülözhetetlenek.

Én általában kétféle zsiradékot használok a főzéshez, sütéshez. Az egyik a kókuszzsír, a másik az olívaolaj.

Olívaolaj

fresh-olives-and-extra-virgin-oil

Az olívaolajat az olajfa terméséből, az olajbogyóból nyerik úgy, hogy összetörik, majd ezt követően sajtolják. Az extra szűz olívaolajat, csak sajtolással készítik, annak is az első szakaszából nyerik, a készítése folyamán pedig nem használnak hőt, finomítást. A legfinomabb és egyben a legdrágább olívaolaj. A szűzolaj is egy kíméletes préseléssel készül, savtartalma magasabb, íze intenzív. A kommersz, itthon a leggyakrabban árusított  olívaolaj sajtolással, vagy finomítással készül, illetve a sajtoláskor fennmaradt olívabogyókból kémiai úton kivont olajat értjük.

Az olívaolaj egyszeresen telítetlen zsírsavakban gazdag, melyek a szív és érrendszerre vigyáznak. Nagy mennyiségben fogyasztva viszont hízást okozhat.

Az extra szűz olívaolaj különböző saláták készítéséhez használva nagyon egészséges, hevíteni azonban nem szabad.

Kókuszzsír

coconut-oil

A kókuszolajat kb. már egy éve használom és nagyon ízlik, meg vagyok elégedve vele. Egészséges és a fogyókúrázóknak, diétázóknak nyugodt szívvel tudom ajánlani. A környezetemben is egyre többen használják teljes elégedettséggel.

Sajnos nem a legolcsóbb, de mellette szól, hogy használhatjuk többször is, mert használat után sem keletkeznek benne méreg- és rákkeltő anyagok, ha ezt számításba vesszük, már gazdaságosnak mondható.  A kókuszzsír állaga függ a hőmérséklettől. Kb. 24-25 fok körül folyékonnyá válik, mint az olaj, ennél alacsonyabb hőmérsékleten megdermed, állaga szilárd lesz. Rengeteg jó tulajdonsággal rendelkezik.

Lássuk a teljesség igénye nélkül: segítséget nyújt a fogyásban, javítja a tápanyagok felszívódását, immunerősítő, jó hatással van az anyagcserére, a többi zsiradék felszívódását és elégetését gyorsítja, növeli az energiát.

Kiválóan használható sütéshez, pároláshoz. Alkalmas diétás sütik készítéséhez is. (Muffinok, kevert linzer típusú tészták egészséges változatainak sütéséhez.)

Praktikus tippek az olajjal, zsírral kapcsolatban

Ne használjuk kétszer az olajat, a szabad gyök képződés miatt egészségtelen.

Magas hőfokon (180 fok felett) süssünk, mert  így kevesebb olajat szív magába az étel.

Ne használjunk sok olajat a sütéshez, főzéshez, inkább válasszuk az olajsprayket, vagy szilikonos ecsetet az edény kikenéséhez.

Használjunk papírtörlőt a felesleges olaj, zsiradék felitatásához.

Hozzászólások