Élelmiszerekkel a vashiány ellen

Előzd meg a hiánybetegségeket

2014/10/08

Ha diétázol különösen fontos, hogy odafigyelj az egészségi állapotodra.  Fogyókúra során amennyiben nem fordítasz kellő figyelmet a szervezeted jelzéseire, hiányállapot alakulhat ki. Egyik ilyen a vashiány, mely a leggyakrabban előforduló hiánybetegség, mely nem csak a diétázókat, hanem az egyoldalú táplálkozást folytatókat is veszélyezteti. Mivel a vashiány abból fakad, hogy táplálék által bevitt vas nem elegendő a szervezet számára, ezért megfelelő étrenddel sokat tehetünk a megelőzés érdekében. Ezért érdemes a cikkünkben szereplő élelmiszerekből minél többet fogyasztani.

Szonja5
Petruska Szonja, az RC News diéta és fitnesz szakértõje

Vörös húsok és a máj

vöröshús

Fontos, hogy lehetőleg minden nap fogyasszunk valamilyen húsfélét, de a vas tekintetében a vörös húsoknak, (marha, borjú, vad, bárány) magasabb a vastartalmuk, mint a fehér húsoknak (csirke, pulyka), ezért mindenképpen ajánlott a vörös hús rendszeres fogyasztása. A májban köztudott, hogy sok vas van, de a magas koleszterin tartalma miatt, azonban óvatosan a fogyasztásával.

Brokkoli

brokkoli

Bizonyított, hogy a növényekben található vas felszívódását többszörösen lehet növelni a C-vitamin egyidejű fogyasztásával. Vannak olyan vasban gazdag ételek, melyekben megtalálható a C-vitamin is. Ilyen élelmiszer egyike például a brokkoli.

 

Cékla

cékla

A céklának átlagos a vastartalma, ami miatt azonban mégis különösen fontos a fogyasztása az, hogy könnyebben veszi fel és könnyebben hasznosítja belőle a szervezet a vasat, továbbá serkenti a vörösvérsejtek képződését.

Zabpehely

oats

Amellett, hogy számos vitamint, ásványianyagot tartalmaz, kiemelkedő vasforrásunk is egyben, ráadásul alacsony glikémiás indexe miatt jól beilleszthető és hasznos élelmiszer a diétázók számára

Szárazbab

szárazbab

A téli hónapokban rendkívül közkedvelt élelmünk a szárazbab. Ez a hüvelyes jelentős mértékben tartalmaz vasat és mangánt, ellenben nincs benne zsír. Emellett, fehérjében, vitaminokban és rostban is gazdag növényünk.

 

 

A vasat sajnos nem könnyű bejuttatni a szervezetbe, de elengedhetetlen, hogy megfelelő táplálkozással törekedjünk rá, mert nem csak a szellemi, hanem – sportoláskor –  a fizikai teljesítményt is fokozza, továbbá segít az edzés utáni izomláz megelőzésében.

Hozzászólások