Ezeket a pszichológiai trükköket vetik be az éttermek, hogy többet költs

Ezeket nem árt tudni!

2019/05/02

Néha egy étteremben te is gyakran kaphatod magad azon, hogy bár eredetileg meghatároztál egy összeget a fejedben, a végén mégis többet költöttél.

Nos, nem arról van szó, hogy nem tudod beosztani az anyagiakat; a legtöbb étteremben ugyanis néhány pszichológiai trükk segítségével rávesznek arra, hogy még többet költekezz.

1. A hangulatos megvilágítás

Megfigyelted már, hogy a legtöbb étteremben lágyabb fényekkel világítják meg a termeket? Ez is ahhoz járul hozzá, hogy a végén több pénzt hagyj ott! Ugyanis a fény erőssége is meghatározza, mennyi időt töltünk el egy helyen: ha az étteremben kicsit sötétebb van, könnyebben tudunk relaxálni, kényelmesebben érezzük magunkat, ergó nem is sietünk befejezni az étkezést.

Ez a nyugodt környezet pedig arra késztet minket, hogy rendeljünk még egy italt vagy egy desszertet, ami még több profitot jelent az adott étteremnek. Nem véletlen tehát, hogy nem igazán találsz olyan éttermet, ahol erős, nagyon világos fényeket használnak!

2. A zenei stílus

Még a zenei stílus sem mindegy, hiszen ez is szerepet játszik abban, mennyit költesz egy éttermi vacsora során! Nem véletlen, hogy nagyon sok helyen igyekeznek inkább klasszikus zenét játszani, vagy zongoristát felbérelni, hiszen ez a fajta zenei stílus arra késztet minket, hogy többet vásároljunk; ebben az elegáns hangulatban gazdagabbnak is érezzük magunkat. Míg ezzel szemben azokban az éttermekben, ahol a vacsora közben popzenét vagy az aktuális slágereket játszottak, az emberek 10 százalékkal kevesebb pénzt költöttek el, ahogyan egy erre irányuló kutatásból kiderült.

3. Az asztalok elrendezése

Az asztalok elrendezése is sokat számít abban, hogy jól érezd magad az étteremben. A legtöbb helyen figyelnek arra, hogy elszeparált, afféle „bekuckózós” részeket különítsenek el, ahol az emberek privát légkörben vacsorázhatnak. Így nem hallják a másik asztalnál ülők a beszélgetést, és nem is látják, ki mit eszik. Egy kutatás szerint azonban az emberek hajlamosak nagyobb adagokat rendelni és többet enni, ha mások nem látnak át az asztalukra. Sőt, az eredményeik szerint azok a vendégek, akik a sarokban ülnek, sokkal többször rendelnek desszertet, mint azok, akik a terem közepén foglaltak helyet. Még annak is megvan az oka, hogy például egy kávézóban miért vannak kisebb körasztalok: ezzel csábítják be azokat, akik egyedül érkeznek, hiszen a kis asztalon kevesebb a hely, így nem érzik magukat rosszul azért, mert nincs társaságuk.

etterem

4. Az étlap felosztása

Egy egyetemi kutatás során figyelték meg, hogy a legtöbb étterem és kávézó elég nagy plusz bevételre tud szert tenni, ha figyelnek a menü felosztására is. Egy szakértő szerint ugyanis egy egyszerű pszichológiai trükk hatására a vendégek hajlamosabbak többet költeni: az emberek többnyire az étlap közepéről választanak, ezért a legtöbb étterem és kávézó erre a területre helyezi a drága ételeket, vagy azokat, amelyek nagyobb profitot hoznak. Sőt, a desszerteknél sem mindegy, hogy milyen taktikát alkalmaznak! A legtöbben egy kiadós vacsora után már csak kevesebbet akarnának költeni az édességre, így beérik a legolcsóbbal. Az éttermek is tisztában vannak ezzel, épp ezért adják az összes desszertnek nagyjából ugyanazt az árat, hiszen így mindegyik fajtából tudnak eladni szép számmal.

5. Az ételek elnevezése

Az sem mindegy, hogy milyen néven szerepelnek az ételek a menün, ezért van az, hogy ezek kitalálásával igazán sok időt töltenek el az éttermek tulajdonosai. A statisztikák szerint ugyanis az egyszerűbb elnevezésű ételeket kevesebb érdeklődés övezi, míg ezzel szemben egy fantázianévvel ellátott fogásra máris többen kíváncsiak lesznek. Például egy sima „csokitorta” elég unalmasnak és egyszerűnek hangzik, de ezzel szemben egy „tortaszelet belga csokoládéval töltve, trüffelgolyókkal” máris jobban felkelti az emberek érdeklődését. Ennyit számít az, hogy milyen néven futnak az ételek!

6. Ételfotók

Megfigyelted már, hogy egyes éttermek étlapján szerepel egy-egy fotó néhány ételről, míg más fogásokról nem mindig? Ez nem a véletlen műve, és nem is a nyomtatási költségekből akarnak így lefaragni! Megfigyelték a szakértők, hogy ha az egyik oldalon mindössze egyetlen ételről szerepel kép, azt háromszor többen választják, mint az összes többit. Ezért az éttermek nagyon alaposan kigondolják, melyik fogásról tegyenek fotót a menüre; többnyire a legdrágábbat, legszebben elkészíthetőt választják, hogy több bevételre tegyenek szert.

hambi

forrás

Hozzászólások