Glikémiás index – segít, ha fogyni szeretnél

2014/06/16

Eredetileg a cukorbetegek étrendjével összefüggésben kezdtek foglalkozni vele, ám később kiderült, hogy a fogyókúrázók szempontjából sem közömbös a glikémiás index.

Az élelmiszerek fontos jellemzője, 0-100-as tartományban egy számmal jelölik, attól függően, hogy mennyire emelik meg a vércukorszintet. Minél nagyobb vércukorszint emelkedést okoz egy élelmiszer, annál nagyobb a glikémiás indexe. Kifejezetten magas szénhidráttartalmú élelmiszereknek van csak glikémiás indexe.

glikémiás index

Jelentősége fogyókúrázók és 2-es típusú cukorbetegek esetén a legnagyobb. Minél magasabb glikémiás indexel rendelkezik az élelmiszer, annál gyorsabban és jobban emeli meg a vércukorszintet, melyre a szervezet nagyobb inzulintermeléssel reagál.

A jelentős inzulintermelés után a vércukorszint hirtelen visszaesik. A visszaeső vércukorszint hamar éhséget idéz elő, ami arra ösztönzi az embert, hogy ismét egyen. Ha zsírcsökkentés a célunk, akkor fontos, hogy közepes vagy alacsony glikémiás indexel rendelkező szénhidrátokat fogyasszunk, viszont ezen élelmiszereknek nem árt megnézni a teljes energia, illetve zsírtartalmát.

Íme, egy kis segítség

Magas glikémiás indexel rendelkező élelmiszerek: (70-100)

Élelmiszerek: kristálycukor, glükóz, cukros üdítők, édesített tejes italok, alkoholos italok, sütemények, édességek, kekszek, csokoládé, fehér lisztből készült pékáruk, fehér lisztes tészták, pattogatott kukorica, burgonya, banán, szőlő, aszalt gyümölcsök

Közepes glikémiás indexel rendelkező élelmiszerek: (55-70)

Élelmiszerek: méz, müzli, magvas kenyerek, kukorica, barna és basmati rizs, gyümölcslevek (cukor nélkül), sárgadinnye, répa, ananász, borsó, cékla, tök, sárgabarack

Alacsony glikémiás indexel rendelkező élelmiszerek: (0-55)

Lassan bomlanak le, a vércukorszint ezek fogyasztásakor lassabban és egyenletesebben emelkedik, majd csökken.

glikemias-index

Ide tartozó élelmiszerek: teljes kiőrlésű lisztből készült pékáruk, teljes kiőrlésű lisztből készült tészták, zabpehely, lencse, joghurt, tej, kefir, kesudió, fruktóz –gyümölcscukor, cseresznye, grapefruit, alma, körte, narancs, brokkoli, karfiol, uborka, paradicsom, cukkini, paprika, padlizsán, fejes saláta.

Hozzászólások