Hajós András szerint valami bűzlik Budapesten!

Hajós András - aki saját bevallása szerint élete minden szakaszában kötődött valamilyen módon a Dunához - részt vett egy civil kezdeményezésben, amelynek célja, hogy felhívja a figyelmet, arra Budapest lakosságának ideje lenne visszakapnia a folyópartot.

2014/05/09

“A várost egy autóút zárja el a víztől. Ez nem volt mindig így, az előző századfordulón, és azt azt követő pár évtizednyi időben Budapest sokkal inkább használta a Dunát. Kikötők, fürdőházak, korzók vagy akár ipari létesítmények települtek a vízre. Ezt a szerves fejlődést akasztotta meg az autózás mindent elsöprő prioritása. Szerintem lezárult egy korszak, itt lenne az ideje, hogy visszakapjuk a rakpartot.” – így nyilatkozott Hajós András énekes, műsorvezető és nem mellesleg szociológus a Danube Flow – Hív a Duna! civil kezdeményezés Öleled meg a Dunát! elnevezésű május 8-ai akcióján. Az emberlánc alkotta óriás ölelés Szabadság híd melletti szektorába Hajós – nem meglepő módon – biciklivel érkezett.

hajos_andras_duna_oleles2Hajós András, aki köztudottan pártolja az ilyen kezdeményezéseket nem, mint közéleti személyiség, hanem, mint magánember támogatta az Öleld meg a Dunát! projektet. Vajon mi ennek az elsődleges oka?

“Szeretem Budapestet, itt nőttem fel. Támogatom azokat a civil kezdeményezéseket, amelyek a városlakók összefogására építenek. Szerintem ezek sokkal kreatívabbak, mint a hivatali programok.”

Melyik oldalon (szektorban) álltál az „ölelési láncban”?

“Nem válogattam, oda megyek, ahova „beosztottak”. A Duna körül nőttem fel, szinte minden szakaszához köt valami. Majdnem minden nap átbiciklizem valamelyik hídon, vagy rakpart-részen.”

Mit kellene tennünk ahhoz, hogy közelebb kerüljünk a célhoz és valóban élhető városunk legyen?

“Budapestet megfojtják az autók. Amíg drasztikusan ki nem tiltják a város egyes szakaszaiból őket, semmi remény. Teljes utak, kerületrészek használhatatlanok a zajtól, a bűztől.”

Fővárosunkban folyója erőteljesen izolált „terület” és nagyon kevés helyet találunk, ahol a folyó és partja szerves része a városnak.

“A várost egy autóút zárja el a víztől. Ez nem volt mindig így, az előző századfordulón, és azt azt követő pár évtizednyi időben Budapest sokkal inkább használta a Dunát. Kikötők, fürdőházak, korzók vagy akár ipari létesítmények települtek a vízre. Ezt a szerves fejlődést akasztotta meg az autózás mindent elsöprő prioritása. Szerintem lezárult egy korszak, itt lenne az ideje, hogy visszakapjuk a rakpartot.”

duna_oleloVan olyan kedvenc helyed Budapesten, ahol a Duna valóban a városlakóké, ahol kikapcsolódhatnak? Van egyáltalán ilyen helyünk?

“A Római-part és a Kopaszi gát azon kevés helyek egyike, ahol a Duna közelébe lehet menni. Kár, mert meggyőződésem, hogy gazdasági szempontból is a Duna turisztikai megnyitása lenne a város túlélésének utolsó esélye.”

 

Látogass el a Danube Flow – Hív a Duna! oldalára, hogy megtudd milyen további akciókat terveznek a szervezők!

Hozzászólások