”Igazi öltözői sikersztori leszünk, ha ez sikerül”

Beszélgetés Kocsi Andrással és Simányi Péterrel

2016/03/29

Ruhák, cipők, kiegészítők, hmm! A nők szeretnek vásárolni, ez tagadhatatlan tény, kedvezményesen vásárolni azonban ha lehet, még jobban szeretnek. Az okostelefonok világuralomra törésével kézenfekvő lett volna, ha az Appstoret elárasztják a leárazásokat figyelő applikációk, ám érthetetlen okokból mégsem tették. Megtiszteltetés tehát, hogy én mutathatom be az első magyar leárazás és újdonságfigyelő applikációt: a Fashn’appet!

fashnappcover

Az appról, a vásárlásról, és minden másról a Fash’app két alkotójával, Kocsi Andrással és Simányi Péterrel beszélgettem.

– Srácok, kezdjük az elején! Honnan ismeritek egymást?

Kocsi András: Csapattársak voltunk, amikor Vácon kézilabdáztam, ott ismerkedtünk meg, bár én azóta eljöttem Vácról, most Pestszentlőrincen játszom.

– Két kézilabda mérkőzés között honnan jött a szikra, hogy közös businessbe fogjatok?

Simányi Péter: Andris benne van egy másik cégben, ahol készítettek egy videós sportelemző szoftvert.

– Aminek az a lényege, hogy…?

KA: A kézilabda mérkőzésekből nagyon részletes statisztikákat lehet készíteni, amelyek fontosak lehetnek a csapatok felkészüléshez – felhívja a figyelmet a csapatok hibáira, és segít kijavítani azokat. A program segítségével a lehető legrészletesebb statisztikákat tudjuk kinyerni a mérkőzések elemzése alatt.

SP: Pedig külföldön ez egy nagyon bevett dolog.

KA: Igen! Az NBA, és a szövetség például kötelezővé tette az ehhez hasonló szoftverek használatát. Mi is ennek a mintájára készítettük el a sajátunkat, de nem találtunk vevőre, mivel sokan azt hiszik, hogy elég az, amit csinálnak. A szoftver most kicsit pihen, mi pedig reménykedünk, hátha egyszer több pénz jut a magyar kézilabdába.

– Akkor ez most parkolópályás projekt?

KA: Mondjuk azt, hogy igen.

SP: De ez körülbelül akkor volt időben, amikor elkezdtem gondolkodni a Fashn’appen.

– Mikorra is datáljuk a Fashn’app ötletét?

SP: 2014. februárban jutott eszembe, és tavasz elején kezdtem Andrist kérdezgetni a részletekről: mikor és hogyan szabadalmaztatták a szoftverüket, hogy kell elindítani egy vállalkozást, egyre többet beszélgettünk erről, folyamatosan ötleteltünk.

KA: Kihívást éreztem ebben, és mondtam Petinek, hogyha úgy érzi többre is hivatott a dolog az ötletelésnél, és valóban komolyan gondolja, akkor vágjunk bele közösen.

– Tehát akkor Peti hozta az alapötletet magával az applikációval, és Andris te voltál az, aki terelgette, hogy merre kellene indulni a cégalapítás ködös útvesztőjében?

KA: Nem, azért ezt így nem mondanám… Csupán kicsivel több rutinom volt, mint Petinek. Tisztában voltam azzal, hogy mire van szükség pontosan, hogyan kell megfogható dolgot csinálni, hogyan kell elindítani, céget alapítani, milyen emberekre van szükség az apphoz. Inkább irányt mutattam, de az alapok tisztázása után már együtt ötleteltünk mindenen. Érdekes viszont, hogy amit most Fashn’appként emlegetsz, az mennyire távol áll az alapötlettől. Tudod, hogy van ez. Elindulsz az úton egy alapötlettel, aztán találkozol valakivel, akinek több tapasztalata van, mint neked – az alapötlet egy részét elhagyod, vagy átalakítod, és végül valami más kerekedik belőle.

Screenshot_2016-03-29-12-00-37

– Két fiatal, karakán fiú vagytok. Az ötletelés és a megvalósítás során kértetek, vagy kaptatok másoktól segítséget?

SP: Persze, és ezért nagyon hálásak vagyunk! Sokan dolgoztak, és dolgoznak, pontosabban dolgozunk a Fashn’app sikeréért, és mindenkinek köszönjük, aki akár egy kedves szóval támogatott minket. Fantasztikus érzés látni, hogy valami, ami a te fejedből pattant ki testet ölt, és hirtelen kézzelfoghatóvá válik. Jó érzés alkotni valamit. De gondolom, neked ezt nem kell mondani. (nevet)

– Jogos! Peti tavaly nyáron mesélt először a tervéről, és egy zajos kávézó közepén igyekezte elmagyarázni, hogy miről is szól pontosan a Fashn’app. Hogyan foglalnátok össze az app lényegét? És honnan jött a név ötlet?

SP: Egy dinamikus, kompakt, egyszerű nevet szerettünk volna alkotni a fashion és az applikáció szavak összevonásával, végül egy ismerősöm tanácsára több ötlet közül ezt választottuk.

KA: Ez egy olyan applikáció, ahol a partnereink meghirdethetik az akcióikat, illetve ha új kollekcióval várják a vásárlókat, akkor azt is meg tudják hirdetni.

SP: Egységes felületet szerettünk volna létrehozni, ahova ha az ember belép/rákattint, akkor azonnal direkt módon kapják az infót arról, hogy van-e valahol akció vagy újdonság. Nem létezett ugyanis olyan egységes felület, ahol ezt az emberek meg tudták nézni. Persze, divatblogokon látni néhány bejegyzést, vagy közösségi oldalakon beleszaladnak egy-egy hirdetésbe, de hiányzott az egységes felület. Eddig. (nevet)

– Hogyan működik pontosan az applikáció?

SP: Először mondjuk nem árt, ha letöltöd. (nevet)

KA: A sikeres letöltés után választhatsz, hogy regisztráció nélkül, vagy a Facebook hozzáféréseddel szeretnéd-e használni a Fashn’appet.

SP: A bejelentkezés után rögtön az újdonság felületre jutsz: itt láthatod egymás alatt azokat a márkákat, akik új kollekcióval, vagy éppen valami akcióval várnak az üzletükben. A márkák logójára kattintva láthatod a részleteket: mettől meddig tart az akció, miket vásárolhatsz kedvezményesen, vagy éppen azt, hogy mit is rejt egy-egy új kollekció.

KA: Van lehetőség arra is, hogy a számodra szimpatikus tervezőket és üzleteket kedvencnek jelöld, ilyenkor ha új akciójuk vagy kollekciójuk jelenik meg, az app automatikusan küld neked egy értesítést, nehogy lemaradj az akciós időszakról.

– A nagy genderőrületben bátorság kijelenti részemről, de valljuk be, ez egy elég nőbarát applikáció.

SP: Nem gondolnám. A férfiak is lehetnek ugyanolyan igényesek az öltözködésükre.

KA: A nők talán többet, vagy inkább többször vásárolnak. Ha egy férfi elmegy vásárolni, akkor egyszer megy, de megveszi ugyanazt a ruhamennyiséget, mint egy nő. Én céltudatos vásárló vagyok annak ellenére, hogy szeretek nézelődni. Eltöltök időt a vásárlással, de nem úgy, hogy bemegyek olyan boltokba, ahol nem keresek semmit – nem úgy, mint ahogyan a nők szokták.

SP: Velem kicsit más a helyzet, de nekem lánytesóim vannak, másképpen szocializálódtam. (nevet)

KA: Azért lehet nőbarátnak nevezni, mert talán többször kattint egy nő, mint egy férfi.

Screenshot_2016-03-29-12-00-44

– Andris, említetted a céltudatos vásárlást. Szerinted a Fashn’appal céltudatosabb vásárlókat lehet nevelni?

KA: Igen, ez is volt a célunk! A hirdetéseket ugyanis azelőtt is fel lehet tenni, hogy a leárazás elkezdődne – így a vásárlás beilleszthető a napi programba. Mindenki szeret vásárolni. Tegyük fel, hogy szükségem van egy ingre, megnyitom az appot, és lecsekkolom, hogy van-e valahol akció, ahol kedvezőbb áron hozzájuthatok az inghez. Rákattintok, megnézem szimpatikus-e az üzlet, és az appba épített navigáció segítségével még azt is meg tudom nézni, hogy hol van helyileg az üzlet, mennyi idő alatt és hogy jutok oda.

SP: A honlapunkon van egy mondat erről: Nincs több céltalan keresgélés, csak a telefonod és te. Megvan egyébként a jól felépített struktúránk, hogy mit szeretnék elérni.

– Ennek a struktúrának a felépítésében, átgondolásában segítségetekre volt valaki?

KA: Struktúra alatt azt értsd, hogy ez most csak a divatról szól, de a divaton belül még millió meg egy lehetőség van, amivel később bővíteni lehet az appot. Úgy gondoltuk, hogy első körben könnyebb a magyar tervezőket elérni, ezért velük alapoztuk meg a partnerbázisunkat.

SP: Fontosnak tartom elmondani, hogy a Fashn’appben teret szeretnénk adni olyan magyar márkáknak, akik magas minőséget képviselnek, és adott esetben világhírűek is, csak itthon valamiért mégsem kapnak akkora figyelmet.

– Ez alatt mit értesz pontosan?

SP: Van egy mondás, hogy senki nem lehet próféta a saját hazájában, itthon ha kimennél az utcára, és megkérdeznéd, hogy XY kicsoda és mivel foglalkozik, a széles tömegnek fogalma nem lenne róla, hogy mégis mit csinál. Szeretnénk, ha ez megváltozna.

Egy pozitív változás megfigyelhető, hogy egyre inkább igyekszünk figyelni a ruháinkra, és nagyobb figyelmet fordítunk arra, hogy ne csak mainstream márka darabjait húzzuk magunkra reggelente.

– Mi a munkamegosztás? Ki miért felel az appon belül?

KA: Kinek mire van ideje. (nevet) Én viszem a napi menedzsmentet, bejövő e-mail, gyors problémamegoldás, tartom a kapcsolatot a fejlesztőkkel, és a marketingesünkkel. Peti a személyes kapcsolatokat ápolja a már meglévő partnereinkkel, illetve az új partnereknek is ő prezentál – bemutatja mi is az a Fashn’app, és mi a célunk.

SP: Induló start-up vállalkozás vagyunk, fontos, hogy megismerjenek minket, a már meglévő partnereink pedig bizalmat érezzenek irántunk, és igyekszünk nekik bebizonyítani, hogy méltóak is vagyunk erre a bizalomra.

KA: Mi igyekszünk nekik teret biztosítani, hogy ismertebbek legyenek, és ezért azt kapjuk cserébe, hogy ők hajlandóak velünk leülni tárgyalni, és segítik a munkánkat.

SP: Az első kontaktok amúgy ismerősökön keresztül jöttek, utána pedig mondhatni szájhagyomány útján terjedtünk.

– Hogy kell ezt elképzelni a gyakorlatban? Megkaptátok a kontaktok elérhetőségét, és utána mi történt? Felhívtad őket, hogy „Szia, Simányi Péter vagyok, lenne számodra egy üzleti ajánlatom?”

SP: Egy csoportos e-mailbe kapcsoltak minket össze, és az ismerős online mutatott be minket egymásnak. „Szia egyik ismerősöm, itt egy másik ismerősöm, és szerintem tök jó dolgot tudnátok közösen csinálni!”. Persze volt olyan is, akivel telefonon vettük fel a kapcsolatot, de a beszélgetés vége mindig az volt, hogy küldjünk írásos anyagot a Fashn’appről, mert adott esetben a kontakt megbeszélné mással is a lehetőséget.

Screenshot_2016-03-29-12-01-00

– Milyen visszajelzéseket kaptatok az első megkeresések után? Tízből mit mondanátok aránypárnak?

KA: Tízből kilenc azt mondta, hogy tetszik nekik az ötlet, ilyennel még nem találkoztak, ők is szeretnének partnerek lenni, vagy tudnak valakit, akit érdekelne a dolog. Hozzátenném, ez nem jelenti azt, hogy mind a kilencen csatlakoztak is a Fashn’apphez.

SP: Igazából ami nagyon tetszett, és tetszik a visszajelzésekben, az az összetartás, amit szakmán belül láttunk. A tervezők nem voltak irigyek egymásra, hiszen mindenkinek az az érdeke, hogy minél szélesebb legyen a partnerhálónk, és elégedettek legyenek a felhasználóink.

– Hány partneretek van jelenleg?

KA: Folyamatosan bővül a hálózatunk, szerencsére mindig vannak újabb csatlakozók.

SP: Azt mondanám, hogy huszonöt-harminc között.

– Mik a tervek? Van egy huszonötös keménymag, és közben folyamatosan keresitek az új partnereket? Mi a végső cél?

KA: Nincs végső cél. Most azon az úton haladunk, hogy erős partnerhálózatot alakítsunk ki a magyar tervezőkből, a felhasználók pedig szorgosan töltsék le, és használják a Fashn’appet. Tudod, egy magas letöltésszámú applikációval könnyebb újabb partnerekkel felvenni a kapcsolatot, és bemutatni nekik azt, hogy egy-egy akció meghirdetésével mennyi emberhez tudnak eljutni, minimális befektetéssel.

– Mi volt a legnehezebb része az applikáció tervezésének?

SP: Azon még nem vagyunk túl! (nevet) Most a legfontosabb az, hogy a letöltők használják és szeressék az applikációt, illetve az, hogy a partnereink bízzanak bennünk.

– Ha már ismét szóba kerültek a partnerek, volt olyan tervező, aki az app kapcsán került a látóteretekbe?

KA: Persze, volt ilyen. Nagyon jó része az egésznek, amikor megismersz egy tervezőt, és látod a ruhák mögött az arcot, a személyiséget, az energiát abban, aki az adott darabot tervezte. Egyszerűen jó érzés, mert tudod, hogy van benne meló. Itt tervezte, itt varrta, és itt, Magyarországon a saját üzletében árulja.

SP: Ezek a márkák, akikről beszélünk, pontosan tudják, hogy milyen nehéz egy brandet kiépíteni a semmiből, és át tudják érezni azt, hogy nekünk milyen a helyzetünk. Átérzik, hogy mekkora idő és energiaráfordítással jár a Fashn’app, így könnyebben megtaláljuk a közös hangot.

– Ha most vágnátok bele a Fashn’app projektbe, akkor mit tanácsolnátok saját magatoknak?

SP: Akkor erre azt mondanám, hogy merj belefogni, ne hagyd, hogy elbizonytalanítsanak, és ha értékeset alkotsz, talán a te példád lesz az, ami bizakodást adhat majd olyasvalakiknek később talán évek múlva, amilyenek most mi vagyunk.

Az applikáció elérhető iOS, és Androidos készülékekre is.

Letölthető az Appstore-ból az alábbi linken:
https://itunes.apple.com/us/app/fashnapp/id993197338

És beszerezhető Androidra a Google Play áruházból innen:
https://play.google.com/store/apps/details?id=hu.innostart.fashionapp&hl=hu

Mezei Ágnes Hanna interjúja

Hozzászólások