Manipulál minket a Facebook?

A közösségi oldalak úgy használnak bennünket, mint egy laboratóriumi patkányt

2014/07/07

A cégek folyamatosan A/B típusú teszteket végeznek azért, hogy lássák, a felhasználók mit kedvelnek illetve hogy mit nem.

A Twitter kísérleti elemeket alkalmaz, más oldalak mintákat emelnek ki a felhasználók egy-egy csoportja részére, hogy lássák, melyik tetszik. 2012 Januárjában a Facebook egy hasonló kísérletet végzett. Amikor a múlt héten a felhasználók erről tudomást szereztek, felháborodtak. A Facebook az említett tanulmánya alatt figyelemmel kísérte a felhasználók érzelmi reakcióit, anélkül, hogy azt tudatták volna velük.

Egy hét napos időszak alatt vizsgálták mintegy 689 000 felhasználó hírfolyamát, úgy, hogy pozitívabb vagy negatívabb kulcsszavakat adtak a sztorikhoz. A vizsgálat szerint a pozitívan kulcsszavazott sztoriknál a felhasználók is hasonlóan pozitív megjegyzéseket írtak az anyagokhoz, a negatívan kulcsszavazottaknál pedig negatívokat. A Nemzeti Tudományos Akadémia tanulmánya szerint a vizsgálat úgy végződött, hogy az érzelmi állapotok átadhatóak egymásnak, egyfajta érzelmi fertőzés formájában és ez megtörténhet a résztvevő illetők közvetlen kapcsolata nélkül.

18fxnro2t3qadjpg

Nézzünk szembe a ténnyel: az emberek legnagyobb része nem olvassa el a felhasználási feltételeket, mielőtt beleegyezik és még ha meg is teszik, elég nehéz azokat megérteni. Ráadásul a szövegek nagy része direkt homályosan megfogalmazottak.

Elég nagy baj, hogy a vizsgálat és az elemzés a Facebook felhasználók engedélye nélkül történt. Ráadásul nem csak pusztán figyelték az érzelmi reakcióikat, hanem bele is avatkoztak azokba. Az már biztos, hogy az Facebook hirdetések által érzelmileg manipulálhatóak vagyunk és ezt tudjuk is – de azt nem várnánk, hogy ugyanaz a manipuláció vár minket az üzenőfalon is.

Hozzászólások