Méregtelenítő diéták és az igazság

Méregtelenítő böjt helyett egészséges diéta?

2014/07/26

A méregtelenítő diéták – amelyekről azt tartják, hogy megszabadítják a szervezetet a káros méreganyagoktól és elősegítik a fogyást – népszerűbbek, mint valaha. A hollywoodi sztárok is ezt alkalmazzák, mielőtt végigvonulnak a vörös szőnyegen, a wellness központokban is igénybe vehetők, és sok diétás könyv alapul a méregtelenítés gondolatán.

Petruska Szonja
Petruska Szonja, az RC News diéta és fitnesz szakértője

Ám a méregtelenítő diéták népszerűsége ellenére a táplálkozástudományi szakemberek azt állítják, hogy nincs rájuk szükség, ráadásul tudományosan sem bizonyították még a hatásosságukat.

Milyen a méregtelenítő diéta?

A méregtelenítő diéták szélsőséges fogyókúrás programok, amelyek állítólag kimossák a szervezetből a méreganyagokat. A méregtelenítés azon az elképzelésen alapul, hogy a szervezetnek segítségre van szüksége ahhoz, hogy megszabaduljon a feldolgozott élelmiszerekből és a környezetből felvett nemkívánatos méreganyagoktól. Elméletben, miután megszabadult a méreganyagoktól, a szervezet jobban működik, az anyagcsere felgyorsul, ezért könnyebben leadhatjuk a felesleges kilókat.

Sokféle méregtelenítő diéta létezik. A legtöbb nagyon alacsony kalóriájú böjtölésből és kis mennyiségű gyümölcsből, zöldségből, vízből és válogatott étrend-kiegészítőkből áll. Egyes diéták zöldfűszereket, tablettákat, porokat, beöntést és a bélrendszer, valamint a végbél tisztításának egyéb formáit javasolják. A módszerek eltérőek, és gyakran javasolnak olyan termékeket, amelyek csak a szerző honlapján vásárolhatók meg.

meregtelenites4

Hatásosak a méregtelenítő kúrák?

Beyonce akkor tette híressé a juharszirupból, citromléből és cayenne borsból álló Master Cleanse formulát (más néven a Limonádé Diétát), amikor gyorsan leadott 20 kg-t a Dreamgirls-ben kapott szerepe kedvéért. Hamarosan azonban visszaszedte a súlyt és interjúkban óva intette a diétázókat a formula használatától. Ha az ember drámaian csökkenti a kalóriabevitelt, fogyni kezd. De ezzel mindenféle egészségügyi problémát, például izomvesztést, idéz elő. És ha az ember koplalni kezd, a szervezete takarékos üzemmódra áll át, és még lassabban égeti a kalóriákat.

Ne feledjétek, hogy a koplalással kezdetben leadott néhány kiló elsősorban folyadék vagy „vízsúly”, nem zsír. És ha visszatér a rendes étkezéshez, minden súly, amit leadott, szintén visszatér.  A legtöbb ember nemcsak visszaszedi a koplalással leadott kilókat, hanem valamivel még többet is szednek magukra, mert a lelassult anyagcsere miatt könnyebb meghízni.

meregtelenites2

A méregtelenítés veszélyei

Egyes méregtelenítő diéták tudományosan megalapozottnak tűnnek ahhoz, hogy megtisztítsák a szervezetet a káros anyagoktól.

Sajnos a legtöbb méregtelenítő diétából hiányoznak azok az alapvető dolgok, amelyek a dietetikusok, az orvosok és az egészségügyi hatóságok szerint elengedhetetlenek a fogyáshoz és az egészség megőrzéséhez. Több a veszélyük, mint az előnyük, ezért a hagyományos méregtelenítő kúrák nem hatásosak és potenciálisan veszélyesek. A méregtelenítő diéták a valóságtól elrugaszkodott félelmeken és azon alapulnak, hogy a diétázók nem értik, hogyan működik a szervezetük.

A legtöbb ember nem érzi jól magát, ha alacsony kalóriájú, tápanyagban szegény étrenden él. A potenciális mellékhatások közé tartozik az alacsony energiaszint, alacsony vércukorszint, izomfájdalom, fáradtság, szédülés vagy könnyűfej érzés, és hányinger. A hosszan tartó koplalás súlyosabb egészségügyi problémákhoz vezethet. A végbéltisztítás nem ajánlott, mert megváltoztathatja a szervezet elektrolit és folyadék egyensúlyát. Hogy egy méregtelenítő kúra biztonságos-e vagy sem, az étrendtől függ, és attól, mennyi ideig folytatjuk. Nem valószínű, hogy az egy-két napig tartó böjt káros lenne a legtöbb egészséges felnőtt egészségére. Mielőtt elkezdené érdemes megkérdezni róla háziorvosát.

meregtelenites3

A megoldás – egy sokkal egészségesebb módszer

Az egészséges módszerek a sok víz, az egész gyümölcsök, a zöldségek, a rostok, a sovány húsok, az alacsony zsírtartalmú tejtermékek és a teljes kiőrlésű gabonafélék fogyasztását támogatja. Napi 1500-1600 kalóriát engedélyez, amellyel heti másfél kiló fogyást segít elő. Ez a diéta nem korlátoz, hosszú távon folytatható, kielégíti a kínzó éhséget is, és arra összpontosít, hogy több rostot és folyadékot fogyasszunk.

Az egészséges ételek listáján szereplő legjobb természetes méregtelenítő ételek közé tartoznak a zöld leveles zöldségek, a citromfélék, a vízi torma, a zöld tea, a brokkoli, a szezámmag, a káposzta és a gyümölcsök. A fogyáson túl a minimálisan feldolgozott és elkészített ételek az egészségesek, tápanyagokban gazdagok, a rostok és a folyadékok pedig felgyorsítják az emésztést.

Tehát a méregtelenítő böjt helyett válasszon egy egészséges diétát, amely mellett hosszú távon is kitarthat. Az egészséges diéta legalább napi 1200-1500 kalóriát tartalmaz, többféle gyümölcsöt, zöldséget, teljes kiőrlésű gabonát, alacsony zsírtartalmú tejtermékeket, sovány húsokat, babot, egészséges zsírokat és sok folyadékot engedélyez – rendszeres testmozgással együtt.

Hozzászólások