Miért jó a gluténmentes étrend?

Divat vagy egészséges életforma?

2014/10/02

Manapság a diéták többsége nem csak a szénhidrát csökkentés céljából javasolja a pékáruk, tészták fogyasztásának mellőzését, hanem a glutén egészségre káros hatásai miatt. Ám nem mindenkinek tudja, miért és mikor érdemes csökkenteni a gluténfogyasztást.

Míg korábban az egészséges életmód követése a zsíros, cukrozott ételek kerülése, a sófogyasztás csökkentése, a koleszterinszint normál értéken tartása jelentette, manapság egyre divatosabbá vált a gluténmentes étrend tartása. A gabona egyik fontos összetevője nem csak jelentősen lelassítja a fogyást, az egész szervezetre kiterjedő panaszokat is okozhat.

A gluténérzékenység

A gluténérzékenység tünetei a glutén fogyasztását követő órákon, vagy napokon belül jelentkeznek: hasfájás, a széklet megváltozása – hasmenés és székrekedés váltakozva. Emellett fejfájás, fáradtság, izom- és ízületi fájdalom, a lábak, vagy karok zsibbadása, ekcéma, vagy bőrkiütés, depresszió és vérszegénység jelentkezhet. Gyermekeknél a panaszok jellemzően a gyomor- és bélrendszer területét érintik: hasfájás, krónikus hasmenés, egyéb tünet a fáradtság lehet.

kenyér dagasztás

Nem keverendő azonban össze a búza- vagy lisztallergiával: bár mindegyikre a lisztmentes diéta a megoldás, vagyis nem fogyaszthatunk glutén tartalmú élelmiszereket, mint a búza, árpa, rozs, zab.

Gluténmentes étrend

Mivel a gluténérzékenységre nincs kifejezett laboratóriumi vizsgálat, ezért az említett tünetek esetén érdemes gluténmentes diétát tartani. Ha 2-4 hétre teljesen kihagyjuk a glutént az étrendből és teljesen tünetmentessé válunk, akkor felvetődik ennek a betegségnek a lehetősége. Ismételten lisztes ételeket fogyasztva, újból a korábbi tünetek jelentkeznek.

Hazánkban is egyre nagyobb a választék gluténmentes ételekből, a diétához a liszt alternatívájaként kínált gabonafélékből, és az étel házhozszállító cégek kínálatában is megtalálható a gluténmentes menüsor.

Hozzászólások