A nagy csoki-kérdés

Egészséges vagy ártalmas a kedvenc nasink?

2014/10/03

A csoki körül rengeteg a vita: egészséges, ártalmas, hizlal vagy kis mennyiségben még jót is tesz a diétánknak? Most fellebbentjük a fátylat a csokoládé körüli kérdésekről.

Régebben az volt az általánosan elfogadott gondolkodásmód, hogy csokit enni káros, mert csak meghízunk tőle, elromlanak a fogaink és a nagy cukortartalma miatt cukorbetegséget okoz. Ma már azonban több kutatás bizonyította, hogy a csokinak igenis vannak jótékony hatásai.

Miért jó a csokoládé?

Már korábban kimutatták a csoki és a szívbetegség csökkent kockázata közötti összefüggést, de a közelmúltban, összesen több mint 100 ezer ember részvételével végzett kutatások legújabb elemzése arra utal, hogy a rendszeresen a legnagyobb mennyiségű csokoládét fogyasztókban egyharmadával mérséklődik a szívbetegség relatív kockázata.

Sokan azt hiszik, a nassolása csak egy bűnös élvezet, pedig ha magas kakaótartalmú étcsokit fogyaszt, annak számos pozitív hatása van! Bár íze kissé kesernyés, viszont egy régebbi kutatásból kiderült, hogy ha napi 4 dkg-ot fogyaszt, akkor 2 héten belül mérhetően csökkenni fog a stressz szintje.

kakaó

A kakaópor antioxidáns tartalma kifejezetten magas, magasabb, mint bármelyik antioxidánsokban gazdag „szuperélelmiszeré”, így megelőzi az acai bogyót, a feketeáfonyát, a kistermésű áfonyát és a gránátalmát is. Csakhogy a legtöbb csokoládé kakaótartalma alacsony, így előbb nő a derékbőségünk, minthogy élvezhetnénk az antioxidánsok jótékony hatásait.

Hogyan fogyasszuk?

A lényeg az, hogy nem csupán a keserű csokoládé adja az antioxidáns értéket, hanem az a kakaó, amelyből készül. Fogyasszunk legalább 70 százalék kakaótartalmú, organikus fekete csokoládét, lehetőleg töltelék nélkül, amely hidrogénezett zsírokat tartalmazhat.

Az adagolás itt is rendkívül fontos. A tábla méretétől függően egy tábla csokoládé 4-12 adagból (kockából) állhat, és általában már egyetlen kocka elegendő. Ha nem vigyázunk, könnyen túlzásba vihetjük az evést, és a telített zsírok és a cukor túlsúlyba kerülhetnek az előnyökkel szemben. A keserű csokoládéval lévő flavonoidok olyan hatékonyak, hogy már egy bonbon méretű darab is képes csökkenteni a vérnyomást.

csoki2

Csokis diéta-tipp

Mivel a csokoládé kis mennyiségben többet használ mint árt, szinte minden diétába belecsempészhetünk egy kis boldogsághormont. A hangsúly a mértékletességen van, és természetesen válasszunk mindig jó minőségű nassolnivalót! Érdemes inkább délelőtt fogyasztani egy-két kockával kedvenc keserű csokinkból, ezzel elkerülhetjük a kínzó érzést, amikor legszívesebben felzabálnánk a hűtő egész tartalmát.

Hozzászólások