Ne mosd ki szervezetedből az ásványi anyagokat!

Komoly betegséget okozhat a hiányuk

2014/10/01

Állandóan azt halljuk, mennyire fontos, hogy elegendő folyadékot fogyasszunk, különösen edzés közben. Ám hiába iszunk rengeteg vizet, az nem segít a szervezet regenerációjában. Az izzadsággal ugyanis olyan fontos ásványi anyagok is távoznak, melyek hiánya súlyos következményekhez vezethet.

Sportolás közben a szervezet rengeteg folyadékot veszít az izzadás miatt, de nem elég, ha a víz pótlására figyelünk oda. Ilyenkor só és ásványi anyagok épp úgy távoznak, amiket feltétlenül pótolnunk kell, de nem mindegy, hogy honnan és milyen arányban.

Étkezés nélkül akár hetekig is kibírja szervezetünk, ásványi anyagok és folyadék nélkül csupán néhány napig vagyunk képesek életben maradni. Éppen ezért nagyon fontos, hogy időjárásnak és a fizikai megterhelésünknek megfelelően, a változatosságot szem előtt tartva pótoljuk a folyadékot. Nem célszerű mindig egyféle italt fogyasztanicsapvizet, ásványvizet, gyümölcsleveket, teát éppúgy ihatunk, emellett az ételekkel is bevihető a megfelelő folyadék. A víz mellett azonban ugyanilyen fontos a só- és ásványi anyag mennyiségének szinten tartása.

Mi történik, ha nincs elegendő ásványi anyag a szervezetben?

Az ásványianyag-hiány legjellemzőbb tünetei közé tartozik a fejfájás, izomgörcs, ízületi fájdalmak, sötét színű vizelet és fáradékonyság.

vízivás

Az ásványi anyagok és a víz jelenléte vagy hiánya az egész szervezetünkre, anyagcserénkre hatással van. A vízbiztosítja a vérkeringést, lehetővé teszi a tápanyagok oldását, felszívódását és szállítását. A szervezet először a 40-45 százalék vizet tartalmazó izmokból vonja el a nélkülözhetetlen mennyiséget, ami miatt fájdalmas izomgörcsök léphetnek fel. Ha a szervezet víz- és sóháztartása felbomlik, anyagcserezavarok jelentkeznek.

Az ásványi anyagok hiányát legtöbbször a sportolók érzik meg, de a gyerekek és az idősek is veszélyben vannak. Nagyon fontos, hogy odafigyeljünk az elegendő folyadék fogyasztásukra!

Hogyan szüntessük meg a hiányát?

Szakemberek szerint 10 kilónként 4 dl folyadékot kell fogyasztani naponta, fizikai megterhelés esetén ennél többet is! Figyelni kell azonban a szív- és érrendszeri problémákkal küzdőknek, illetve vesebetegeknek: rájuk nézve a túlzott mennyiségű ásványi anyag és folyadék veszélyes is lehet.

Akár vizet, akár ásványi anyagot szeretnénk pótolni, forduljunk a zöldségek és gyümölcsök felé. Nyersen vagy levesként, főzelékként elkészítve is szuper választás, de ha komoly fájdalmak jelentkeznek, mindenképpen forduljunk orvoshoz!

Hozzászólások