Nyírd ki a cukoréhséget!

Mielőtt az öl meg téged

2015/08/12

Lehet, hogy alkalomadtán megengeded magadnak, hogy néhány elismerő jutalomfalat lecsússzon a torkodon, de figyelj oda, nehogy túlzásba ess. Ha sok édességet eszel, előidézed szervezetedben a cukoréhséget, ami több kárt okoz, mint használ.

Viccesen lehetsz néha megengedő magaddal, ha lecsúszik egy-egy szem vaníliás karika, fagylalt a nyári hőségben, esetleg egy somlói galuska a születésnapi vendégségben. Ám amíg te viccelődsz, addig szervezeted igen komolyan veszi a feladatot, így az is lehet, hogy különös spirálba taszítod magad. Márpedig csak kitartással és akaraterővel lehet leküzdeni a cukoréhséget.

Beautiful young woman eating donuts at home.

Miközben elnézően megbocsájtod kilengésedet, addig a testedben elindul egy folyamat, ami akár függőséghez is vezethet. Néhány napig eltarthat ugyan, míg leneveled magadat a cukor okozta kellemetlen érzésekről és hiányról – majdnem olyan lesz, mintha másnapos lennél -, viszont annál jobbat teszel a testeddel. Hogy elrettentésképpen csak egyetlen dolgot említsünk: a túl sok cukor fogyasztása gyorsítja az öregedési folyamatokat.

Ha mégsem tudsz ellenállni az édes kísértésnek, lássuk, mi a táplálkozási szakemberek tanácsa erre az esetre:

Válassz okosan

Ha már mindenképpen nassolnál, akkor válassz szezonális édességet. Mivel a csokoládé egész évben elérhető, ez alól az ünnepek sem kivétel, inkább egyél olyat, ami csak az adott időszakban jellemző, így valóban ajándék lehet a számodra. Természetesen ez sem jogosít fel a mértéktelen fogyasztásra. Nyáron egy kis cukormentes fagylalt, vagy télen a finom sütőtök igazi adomány lehet a kívánósabb napokon.

Csak pozitívan

Ez a motiváció ma már szinte minden területen megállja a helyét, de annál nagyobb igazság. Ha azt sulykolod magadnak, hogy képtelen vagy megcsinálni, akkor az is leszel. Ehelyett inkább győzd meg magad az ellenkezőjéről, tudd, hogy képes van ellenállni az édes kísértésnek, és alig néhány nap múlva már nem is lesz rá szükséged.

Woman choosing between fruits, smoothie and organic healthy food

Nem az éhségen van a hangsúly

Sokan hiszik azt tévesen, hogy megéheztek, ezért azonnal valami könnyen, gyorsan elfogyasztható aprósághoz nyúlnak. Pedig a rendszeres étkezéssel szinten tartható a szénhidrátszint, nem lesznek nagy kilengések, vagyis elfelejtheted a cukoréhséget. Ehhez mindössze annyit kell tenned, hogy eszel valami táplálót 3-4 óránként, és a legfontosabb: szénhidrátban szegény legyen. A szakember szerint napi háromszori fehérjében dús főétkezésre, és kétszeri fehérjében gazdag könnyű étkezésre van szükségünk a vércukorszint egyenletesen tartásához.

Ha szomjas vagy, ne egyél

Nem kevered össze a szomjúságok az éhséggel. Ugyanis ez is gyakran jelent problémát azoknál, akik fölöslegesen habzsolnak. Ez a hirtelen keletkező inger a vízhiányból adódik, mégis többen a nasi után nyúlnak egy pohár víz helyett. Gondold végig, hogy mikor ettél utoljára, mit tartalmazott és rá fogsz jönni, hogy nincs is szükséged újabb cukorlöketre, egyszerűen hidratálnod kell magadat. Ez pedig szigorúan tiszta víz legyen, ne cukrozott gyümölcslé, vagy szénsavas üdítő.

Hozzászólások