Reggeli – a nap legfontosabb étkezése

Nem reggelizel? Ne is álmodj fogyásról!

2014/07/28

A reggeli rendkívül fontos étkezés, mivel ezzel kezdjük a napot. Ha helyesen készítjük el és a mennyiség is elég nagy, megfelelő energiát biztosít az optimális koncentrációhoz, erőhöz és hatékonysághoz. Az üres zsák sem áll meg egyenesen, tehát neked is meg kell töltened a gyomrod, mielőtt hozzálátsz a napi feladataidhoz!

Nincsenek kifogások! Ha kihagyod a reggelit, a szervezeted a tartalékokat kezdi feldolgozni. Az energiaszerzés érdekében a zsírok helyett az izmokat kezdi lebontani, úgyhogy elfelejtheted, hogy sikerül leadnod a plusz kilókat.

reggeli

A legtöbb energiát az izmok égetik el. Ha a szervezet észreveszi, hogy csökken a bevitt kalória mennyisége, félelemből alkalmazkodik ehhez, és csökkenti a napi fogyasztást. A lebontást elősegítő hormonok kiválasztásával csökkenti az izomszövetek mennyiségét, lelassítja az anyagcserét és csökkenti a szervezet kalóriaszükségletét. Ha ilyen fogyás mellett döntesz, nem lesz könnyű dolgod, ráadásul az étrended egyre nagyobb veszélyt jelent az egészségedre.

Gazdag tápanyagok minden napra

Kezd a napot tápanyagokban gazdag ételekkel, amelyek sikeresen felkészítenek az új napra, és megerősítik, hogy le tudd küzdeni a napi akadályokat. Ha reggel nincsen elegendő időd – habár ez csak egy óriási kifogás – készítsd el a reggelid előző este. Terítsd meg az asztalt, vágd fel a kenyeret, de takard le, nehogy túlságosan kiszáradjon éjszaka. Darabold fel a zöldségeket és a gyümölcsöket, majd tedd be őket a hűtőszekrénybe. Készíthetsz gyümölcs- vagy zöldségitalt is, de ezt is tedd el a hűtőbe. Ha így teszel, reggel nem lesz kifogás, mivel a reggeli készen fog várni.

reggeli2

Ha gazdag reggeli mellett döntesz, a következő egészséges és tápláló ételek közül válassz:

Gabonapelyhek

Ne hitesd el magaddal, hogy csak fehér lisztből készült kenyeret ehetsz. Hidd el, sok másfajta is van, amelyek sokkal egészségesebbek a fehér kenyérnél, és sok olyan tápanyagot tartalmaznak, amelyek elősegítik a szervezet normális működését. Gyakrabban válassz teljes kiőrlésű búzából, kukoricalisztből, rozslisztből, hajdinából vagy tönkölybúzából készült kenyeret. Egyél darát, gabonapelyhet, zabpelyhet is. Ezek szénhidrátot tartalmaznak, amelyek elősegítik az agy és az izmok működését.

Ha Te is azok közé tartozol, akik úgy tartják, hogy a házi koszt a legjobb, süss magadnak kenyeret.

Készítsd el a tésztát előző este, várd meg, amíg megkel, majd süsd meg a sütőben. Így pontosan tudni fogod, mi van a kenyeredben. Az összetevők és a kenyér egyszerű elkészítése összehasonlíthatatlan az üzletben kapható drága kenyérrel. Mindössze különféle gabonalisztekre lesz szükséged (tönköly, hajdina, fehérliszt, kukoricaliszt, teljes kiőrlésű liszt), valamint élesztőre, vízre, egy kevés cukorra, sóra, magvakra és, ha szeretnéd, diófélékre. A kenyér héját díszítheted szezámmaggal, lenmaggal, tökmaggal vagy más magokkal.

reggeli1

Diófélék és magvak

A diófélék és a magvak rendkívül gazdagok tápanyagokban, amelyek esszenciális zsírsavakat, rengeteg E-vitamint, B-vitaminokat, cinket és vasat tartalmaznak. Ezek létfontosságúak a vegetáriánusok számára, mivel ők nem fogyasztanak húst és állati fehérjét tartalmazó termékeket. Az ásványi anyagok javítják az agyi koncentrációt és az agy teljesítményét, és így megkönnyítik a gondolkodást. Rendszeresen vásárolj különböző dióféléket és magvakat, és tedd őket a napi étrended részévé.

Tej és tejtermékek

A tej rendkívül gazdag kalciumban. Fél liter tej ezer milligramm kalciumot tartalmaz, amely egy felnőtt napi kalciumbevitelének felel meg. Ugyanennyi található két szelet zsírszegény sajtban és egy pohár joghurtban is. Ha a szervezeted nem bírja a tehéntejet, válassz szója-, rizs-, zab- vagy mandulatejet. Az allergiások ihatnak kecske-, kanca-, vagy bivalytejet.

reggeli3

Gyümölcsök és szezonális zöldségek

Tudjuk, hogy a zöldségek és a gyümölcsök sok vitamint, ásványi anyagot és rostot tartalmaznak.  Reggelire fogyaszd őket nyersen vagy italként. De tudnod kell, hogy bármiféle feldolgozás során elvész a tápanyagok nagy része. Egy rendkívül finom kombináció a szeletelt paradicsom bazsalikommal és kockára vágott mozzarellával. Kínálj hozzá kenyérszeleteket és egy csésze meleg teát.  

Italok

Erősen ajánlott, hogy éhgyomorra igyál meg egy pohár vizet. Fogyaszthatsz különféle gyógyteákat is. Ha reggel szükséged van egy csésze kávéra, a változatosság kedvéért igyál malátából, makkból, rozsból vagy gabonából készült kávét. A valódi kávé ingerli a gyomrot és növeli a szervezet savtartalmát.

Édesítőszerek

Használj nádcukrot vagy akácmézet, amely a többi mézhez képest egy lágyabb fajta. Az úgynevezett diétás cukrot vagy a mesterséges édesítőszereket nem javasoljuk, mivel mesterségesen állítják elő őket és nem felelnek meg mindenkinek.

reggeli4

Példák finom reggelire

Gyümölcsös gabonapehely hajdinadarával 

Kell hozzá három kanál hajdinakása, 250 gramm natúr joghurt, két evőkanál méz, egy lereszelt alma, mazsola, mandula, dió vagy más dióféle és egy kevés fahéj. Önts hideg vizet a hajdinakására és hagyd úgy éjszakára. Reggel öblítsd át vízzel, egy tálban add hozzá a többi hozzávalót, majd keverd össze.

Gyümölcspüré

Szükség lesz 250 gramm aszalt sárgabarackra, szilvára vagy körtére, 250 milliliter almalére, egy kevés vaníliára, fahéjra, citromlére, citromhéjra és gyömbérre. Ízlés szerint használd a hozzávalókat. Az aszalt gyümölcsre öntsd rá az almalevet és hagyd rajta éjszakára. Reggel készíts belőle pürét, majd add hozzá a többi hozzávalót. Az így elkészített pürét napokon keresztül el lehet tartani a hűtőben. A pürében található alkotórészek energiával látják el a szervezeted, és így könnyebben leküzdheted a napközben felmerülő nehézségeket. 

Reggeli tea

Egy időre mondj le a reggeli kávéról, és kezd a napjaidat egy csésze finom reggeli teával. Jobb lesz tőle a kedved és szépen fog kezdődni a napod. Szükség lesz három egység almahéjra, három egység málna- vagy eperlevélre, és egy egység citromfűre. Keverd őket össze, majd vegyél ki belőle két evőkanálnyit és önts rá negyed csésze vizet. Fedd le a csészét és 7 percig hagyd ázni. A málna- és eperlevelek kellemes ízt adnak a teának, a tanninoknak köszönhetően pedig megerősödik a nyálkahártya. A tea rendkívül jó hatású olyan emberek esetében, akik vérszegénységben vagy reggeli fáradtságban szenvednek.

Ha a megfelelő módon kezded a napod, meg fogsz lepődni, milyen jó lesz a közérzeted. A reggeli energikussá tesz, megelőzi az éhségrohamok kialakulását és az egészségtelen nassolnivalók utáni vágyat. Vigyázz magadra, és minden nap szánj egy kis időt az egészségedre!

Hozzászólások