Tippek, hogy miért csökkentsd a só használatát

A túlzott sófogyasztás káros hatásai

2014/08/21

A magyar nemzetről köztudott, hogy nagyon fűszeresen, ízesen táplálkozik és sok sót használ a főzéshez. Pedig ez kicsit sem tesz jót, sőt egészségünk megóvása érdekében lényeges lenne, hogy ne vigyük túlzásba. 

Petruska Szonja, az RC News diéta és fitnesz szakértője
Petruska Szonja, az RC News diéta és fitnesz szakértője

Az ember életében nélkülözhetetlen a só használata, hiszen így tudjuk szervezetünk sav-lúg egyensúlyát fenntartani, azonban figyelni kell a mértékre!

 

Hogy mi miatt veszélyes a rengeteg só fogyasztása, használata? Lássuk!

  • A civilizációs betegségek, mint a magas vérnyomás, szívinfarktus, szív-és érrendszeri megbetegedések kiváltó oka a sok só fogyasztás
  • Veseelégtelenség, ami szintén a túlzott só használatával hozható összefüggésbe
  • Minél több a só fogyasztásunk, annál inkább igényli szervezetünk a vizet, azonban ezt a vizet a só visszatartja, ezáltal a szervezet nem tudja felhasználni.
  • A só megköti a szervezetben (sejtekben) a vizet, ennek oka lehet a bevizesedés
  • Dehidratáltságot okozhat
  • A túlzott só fogyasztás következménye lehet az emésztési probléma, székrekedés
  • Fáradékonyság, alvás zavar, álmatlanság is következménye közé tartozik
  • A só egyik alkotóeleme a klór, amiből ha túl sok kerül a szervezetben, akkor felborul a gyomorsav egyensúlyunk
  • salt1

Egy felnőtt ember napi só szükséglete kb. 5 gramm, ami egy teáskanálnyi sót jelent. Ehelyett Magyarországon a felmérések alapján a férfiak közel 18 gramm sót visznek be a szervezetükbe, a nők pedig 12 grammot, ami jóval magasabb, mint ami valójában az egészségünk megóvása, szervezetünk egyensúlyának fenntartása érdekében kell.

Figyeljünk oda, ha sózzuk az ételeket, mert ma már szinte minden alapanyag, élelmiszer tartalmaz sót, ami éppen elég arra, hogy a szükséges mennyiséget bevigyük szervezetünkbe.

Ha te is úgy érzed, hogy jóval több sót fogyasztasz, mint amennyit valójában kéne, szoktasd át magad a kevésbé sós ízekre.

Kutatások bizonyítják, hogy körülbelül egy hónap szükséges, hogy a nyelved, a szervezeted hozzászokjon a „sótlansághoz”.

salt

Ha fontos az egészsége – márpedig fontos – kerüld a túlzott só fogyasztást!

 

Hozzászólások