Tippek őszi melankólia ellen

Depresszió vagy csak lehangoltság?

2014/09/27

Itt az ősz, hullnak a falevelek. Bár kellemes látvány a sárguló természet, érezzük, hogy lassan közeledik a téli is. A hangulatunk is követi a természetet, azonban számtalan eszközünk van, amelyekkel jobb kedvre deríthetjük magunkat.

A hidegebb idő, a korai sötétedés, kopár környezet, a folyamatos napfényhiány, a borús és esős napok, a mesterséges megvilágítás akár otthon, akár a munkahelyen, mind- mind hatnak ránk és befolyásolják a hangulatunkat, gondolatainkat. A modern ember hajlamos figyelmen kívül hagyni a természetben zajló változásokat, ciklusokat, és azt várja el magától, hogy töretlen lendülettel, azonos intenzitással és életkedvvel működjön az év minden napján. Szerencsére még nem vagyunk robotok, bizony hatnak ránk a környezetünkben zajló változások.

melancholy

Depresszió vagy csak lehangoltság?

Sokan az őszi-téli hónapokban, a nappalok rövidülésével megváltozott, depresszívebb hangulatba kerülnek és ez a hangulat akár a tavasz beköszöntéig is eltarthat. Ezt a jelenséget szokás téli depressziónak, vagy szezonális (hiszen őszi-téli hónapok szezonja idején jelentkezik) depressziónak nevezni. A felnőtt lakosság mintegy 6-7 %-a szenved ettől a problémától, és főként a nőket érinti. Talán ennek az lehet oka, hogy a nők életében nagyobb jelentősége van az érzelmeknek, az éppen aktuális hangulatnak, és mindezek jobban rányomják a bélyegüket az életük egyéb területére, a munkára és a párkapcsolatra is. 

Az ismérvei közé tartozik többek közt az is, hogy amint hosszabbodnak a nappalok, éled az élővilág, ismét visszatér az ember egyébként megszokott vitalitása, életkedve, és a depressziót mintha elfújták volna.

Gyakori „tünetek”

Kevesebb az energiánk és sokkal hamarabb kifáradunk és kimerülünk. Éppen ezért ingerlékenyebbek, türelmetlenebbek leszünk, ami tovább fokozza a fáradtságot. A gondolkodásunk lelassul, illetve túlsúlyba kerülnek a negatív gondolatok. Emiatt aztán kétségbeesünk, és kilátástalannak kezdjük érezni az életünket. Képtelenek vagyunk megbirkózni a mindennapi feladatokkal, minden elintéznivaló heroikus erőfeszítésünkbe kerül. Emiatt aztán gyakori jelenség az önvád, illetve az önbizalomhiánnyal kézen fogva megjelenő kisebbségi érzés is. 

Az alvás-ébrenlét ciklus is felborulhat, van, aki sokkal több alvást igényel ekkor, de olyan is akad, aki nem tudja kipihenni magát, mert képtelen mélyen aludni.

melancholy2

Az étvágy is fokozódhat, különösen a szénhidrátok utáni igény nő meg. Éppen ezért vigyázni kell, hogy ne vigyük túlzásba a „nasik”, sütik fogyasztását. Inkább együnk pár kocka minőségű csokit, ha kicsit rossz a kedvünk.

A szexuális aktivitás is csökkenhet, és ha nem áll a háttérben semmiféle párkapcsolati probléma, bizakodhatunk, hogy a tavasz beköszöntével ismét megnő majd a libidónk.

Okai

Az egyik ok egyszerűen az lehet, hogy a hidegebb hónapokban a szervezetünk több energiát használ fel, és emellett folyamatosan felemészti vitamin és nyomelem tartalékait. Az ebből fakadó hiány a fáradtság és a levertség élményét okozza. Ez a folyamat felerősödik a meghűlés és a testünk nyirokrendszerének bizonyos pontjain makacsul megtelepedő baktériumtenyészetek esetén. 

A depresszív hangulatért – illetve a szervezetünk napszakos ritmusának szabályozásáért – többek között a melatonin nevű hormon is felelősségre vonható. Jó, ha tudjuk: a fényhiány miatt a melatonin mennyisége megnő a szervezetünkben, amin például fényterápiával illetve természetes fényben töltött sétával, vagy más, napsütötte vidékek látogatásával sokat segíthetünk.

Tipp: Ha lehet, ne sötétítsük be nagyon a szobánkat, hogy reggel könnyebben ébredjünk, a természetes fényre!

A test átmeneti elgyengülése önmagában kevés lenne a melenkóliához, de testi érzéseink és érzelmeink együttesen eredményezhetik azt az életérzést, amit levert, nyomott, kedvetlen hangulatnak nevezünk.

Ne keverjük össze a télen megjelenő, átmenetinek nevezhető rosszkedvünket, nyomott hangulatunkat a klinikailag diagnosztizálható depresszióval. Inkább fogadjuk el, hogy nem vagyunk mindig a „toppon”, bizony előfordul, hogy hosszabb- rövidebb ideig befelé fordulókká válunk, kicsit lecsendesedik az életünk, és kevesebb az energiánk.

Javasolt teendők

– A tudatos, változatos, és rendszeres táplálkozás, a megfelelő minőségű folyadék és vitaminbevitel ezért már önmagában is jelentősen hozzájárulhat általános közérzetünk javulásához. 

melancholy1

 – Fogyasszunk – természetesen csak mértékkel – olyan élelmiszereket, amelyek fokozzák a „boldogságunkat”. Ilyenek a fűszeres, csípős ételek, illetve a csokoládé. Azonban fontos tudni, hogy elég egy-két szelet is belőle, hogy endorfin-szint (boldogságérzetért felelős vegyület) megnövekedjen a vérünkben. Nem kell tehát naponta több tábla csokit elfogyasztani, hogy jobban érezzük magunkat!

 – Ebben az időszakban fokozott mértékben szükségünk van olyan hosszabb, nyugodtabb periódusokra, amikor feltöltődhetünk. Az idegrendszer regenerálódásában a téli sportok, a környezetváltozás és a napfény is segítenek. Az általában stresszes, idegileg fárasztó életmódot élő emberek számára a fizikai aktivitás és az utána következő pihenés gyógyító hatású lehet. Fontos azonban, hogy az aktív sportolást nyugodt pihenés is kövesse. (Nestlé Életmódközpont) 

Hozzászólások