Veszélyes az óraátállítás?

Fokozottan vigyázz magadra!

2014/10/24

Sokan lelkendeznek, hogy hétvégi óraátállítás miatt egy órácskával többet alhatunk, ám ez a változás komoly veszélyeket is rejt. Fáradtság, koncentrációs- és alvászavar, valamint depresszió jelentkezhet.

Mindez arra vezethető vissza, hogy a mindössze hatvan percnyi változástól megbillen a bioritmus, ezért – egyéni érzékenységtől függően – rosszul érezhetjük magunkat az óraátállítás utáni néhány napban. Van, akinél ez akár 2-3 hétig is eltarthat. A biológiai óránkat befolyásolja, hogy a szerveztet mikor érzékel világos, illetve sötét napszakot, ennek függvényében termel például bizonyos hormonokat. Emiatt az óraátállítás befolyásolhatja a koncentrációs képességet, valamint a vérnyomást, a pulzust, a máj anyagcseréjét, nem utolsó sorban pedig a hangulatingadozást.

fejfájás

Az óraállítás utáni időszakban kerüljük a koffein és egyéb energiaitalok fogyasztását, és ha lehet, ne üljünk autóba, ugyanis az órák átállítása utáni hétfőn sokkal több a baleset.

Miért állítjuk át az órát?

Becslések szerint évente egy nagyobb város villamosenergia-fogyasztását takaríthatjuk meg azzal, hogy október 26-án, vasárnap hajnali háromkor egy órával visszaállítjuk az óráinkat. Ezzel visszatérünk a normál, vagyis a télinek nevezett időszámításra. A rossz hír, hogy a szürke reggeleket és sötét estéket így sem ússzuk meg.

óra

Magyarország 1980 óta közel 4000 gigawattóra villamosenergiát takarított meg az óraátállításssal, pontosabban a nyári időszámítás hatásának köszönhetően. Az október végéig tartó nyári időszámítás egyik legnagyobb előnye az évi mintegy 120 gigawattóra fel nem használt energia, ami egy nagyobb város, azaz mintegy 30–40 ezer háztartás éves fogyasztásának felel meg.

Az Európában egységesen alkalmazott óraállítási módszer azon alapszik, hogy az emberek általában reggel 7 és este 10 között aktívak, és hogy ezt az időszakot ne vaksötétben kelljen töltenünk, ezért az óráink alkalmazkodnak hozzánk. Persze ennek ellenére sem ússzuk meg a hideg, szürke reggeleket és a korai sötétedést, hiszen télen sokkal rövidebbek a nappalok. Az órák október végi visszaállítását követően ugyan hamarabb sötétedik, de ez – összevetve azzal az időponttal, amikor jellemzően hazaérkezünk – nem okoz többletfogyasztást.

 

Hozzászólások