Víz, víz, víz

Miért nem érdemes kiszáradni?

2014/07/20

Közkedvelt vitatéma a víz, illetve a megfelelő mennyiségű víz szervezetbe juttatásának jelentősége. Ez ésszerű és teljesen logikus dolog, hiszen a testünk nagy része (60%-a vagy még több!) vízből áll.

Egyes létfontosságú szervek, mint a tüdő és az agy, még több vizet tartalmaznak. Már ez is elég ahhoz, hogy arra a következtetésre jussunk, hogy komolyan kell venni azokat a figyelmeztetéseket, melyek szerint elegendő vizet kell innunk.

A nyári hónapokban gyakrabban vagyunk kitéve magas hőmérsékleteknek és hőgutának, ami rendkívül nagy veszélyt jelent, de ősszel sem szabad elfeledkezni az elegendő folyadékról.

water

A hőségben a szervezet természetes reakciója, hogy izzadással próbálja meg „lehűteni” magát. Ez a fizikai önszabályozás bármilyen fizikai tevékenység vagy betegségek esetében érvényes. Ülés közben az ember valószínűleg nem izzad túl sokat (kivéve nagy hőség, idegesség vagy érzelmi stressz esetén), míg a helyzet egészen más, ha néhány percig intenzíven püföl egy bokszzsákot.

Hidratáltság/dehidratáltság

A fent említettek arra a következtetésre vezetnek, hogy a víz fontos szerepet játszik az életben maradásban és az egészség megőrzésében, és végül is a vitalitás egyik kulcsfontosságú eszköze. A víz pótolja a napközben elvesztett folyadékokat. A dehidratáltság jelei azt mutatják, hogy máris ki vagyunk száradva, ami határozottan nem jó és még kevésbé egészséges. A napközben fellépő fejfájás nem feltétlenül azt jelenti, hogy nem aludt jól az éjszaka, vagy hogy túl sok stressz éri, hanem az elegendő mennyiségű folyadék hiányára utal.

water1

A kiszáradás jelei

Íme a kiszáradás néhány egyértelmű és kevésbé egyértelmű tünete:

  • kiszáradt száj
  • erősebb szívdobogás
  • zavarodottság
  • kevés könny
  • fejfájás
  • erős szomjúság
  • hányinger, kimerültség és a testhőmérséklet megemelkedése
  • rossz alvás
  • kiszáradt bőr
  • izom- és ízületi fájdalom
  • sötétsárga színű vizelet

A súlyos kiszáradás tünete a nehézlégzés, a hasi és mellkasi fájdalom, a fájdalmas vizeletürítés és az eszméletvesztés.

water2

Mennyi víz az elegendő?

Az ezzel kapcsolatos vélemények eltérnek, mivel folyamatosan látnak napvilágot többé-kevésbé megbízható tanulmányok, amelyek azt bizonyítják, hogy a nem kielégítő vagy a túlzásba vitt folyadékbevitel káros hatású. Az igazság mindig valahol a kettő között van, és az is igaz, hogy nem mindenki izzad egyformán. A folyadékigény bizonyos betegségek, hasmenés, testmozgás (beleértve a fogyást!) esetén is megnő.

Elvileg a szükséges napi vízmennyiség 3-6 liter között mozog, amely, amint azt már korábban említettük, függ az egyéntől, a hőmérséklettől, a testmozgástól és az egészségi állapottól. Elég jól mutatja a hidratáltság mértékét a vizelet színe: ha átlátszó vagy világossárga, megfelelően vagyunk hidratálva.

water3

Néhány gyakorlati tanács a megfelelő hidratáltság érdekében:

  • A reggeli felkelés után azonnal igyon meg egy pohár vizet. Garantáltan kevésbé lesz ideges.
  • Ha a szokásosnál több alkoholt készült inni, ne feledkezzen meg a vízről. A feje másnap hálás lesz Önnek.
  • Ha beül egy bárba, a víz messze a legolcsóbb választás.
  • Mindig tartson magánál egy üveg vizet.
  • Étkezés előtt, vagy ha éhes, igyon egy pohár vizet. A szomjúságot gyakran összetévesztjük az éhséggel.
Hozzászólások