Zóna diéta

Találd meg az egyensúlyt!

2014/07/24

A zóna diéta megálmodója egy Dr. Barry Sears nevű amerikai biokémikus. Ezt a módszert 1995-ben könyv formájában is megjelentette, ami Amerikától egész Európáig óriási sikert aratott. 

Petruska Szonja
Petruska Szonja, az RC News diéta és fitnesz szakértője

A diéta lényege nagyon egyszerű. Sears úgy véli, hogy az emberek jóval több szénhidrátot fogyasztanak, mint amennyire a szervezetnek valójában szüksége lenne, hiszen tudni kell, hogy a finomított szénhidrátok fogyasztása jelentősen megemeli, az inzulinszintet, melynek következménye a zsír elraktározása. Ezért százalékokra osztotta a tápanyagok összetevőit, aminek arányait minden fő- és köztes étkezésnél szigorúan be kell tartani.

Ezek felosztása a következő: 30% fehérje, 30% zsír és 40% szénhidrátból áll, ami jóval kevesebb a megszokottnál. Ez a módszer jelentősen eltér a többi diéta elvétől.

Fontos az étkezésnél a “mikor”!

Például a reggelit ébredés után egy órán belül muszáj elfogyasztani, illetve a vacsorát lefekvés előtt közvetlenül. Ami még írott szabály, hogy az étkezések között öt óránál több időnek nem szabad eltelnie az éjjeli alvás kivételével. Ezzel a diétával el lehet érni, hogy a szervezet folyamatosan zsírégető funkcióban legyen (ezáltal a zsírt felhasználja, nem pedig raktározza a szervezet).

ido
A diéta által a szervezet inzulinszintje mindig egy megfelelő „zónában” tud maradni, így olyan folyamatok indulnak el a szervezetben, melynek hatására elkezdi égetni a felesleges zsírt.

Mit ehetünk a diéta során?

Könnyű, sovány húsokat (szárnyasokat, halat), magas rosttartalmú zöldségeket, gyümölcsöket. Szénhidrátok közül a magas rost- és alacsony keményítőtartalmúakat, ilyen például a zab, illetve a főzésnél kerülni kell az állati eredetű zsírokat, helyettük a növényi eredetű a megengedett.

Ami tilos: a cukor és a fehér lisztes élelmiszerek! A sok folyadékfogyasztást is be kell tartani, ami többnyire víz legyen, esetleg tea vagy limonádé.

Dr. Sears szerint ezzel a diétával szenvedés nélkül, látványosan és egyenletesen tudjuk leadni a súlyfelesleget. Mindemellett javul a közérzetünk, testi-lelki megújulást eredményez, sokkal energikusabbak, vidámak és kiegyensúlyozottak lehetünk általa.

Végül, de nem utolsó sorban, a diéta előnyös tulajdonságai közé tartozik még, hogy lassítja az öregedési folyamatot azáltal, hogy az „előírás” szerinti táplálkozás biztosítja az élethosszig tartó hormonális kontrollt, ami a testmozgás, stresszoldás és kalóriakorlátozás következtében alakul ki.

Nem szabad elfelejteni, sőt kifejezetten hangsúlyozzuk, hogy emellett a diéta mellett is fontos – a siker elérése érdekében – a rendszeres testmozgás!

zona dieta1

Hozzászólások